Recepční

Úkolem recepčního je zajišťování chodu recepce, tedy základního místa kontaktu hosta s hotelem či jiným ubytovacím zařízením. Pracovními činnostmi jsou - zprostředkovávání a zajišťování ubytování v ubytovacích zařízeních na základě požadavků a objednávek hostů - přijímání hotelových hostů - podávání rad a informací hostům, vč. cizojazyčné konverzace - vyřizování stížností a přání hostů - zajišťování některých speciálních služeb, např. buzení telefonem, předávání vzkazů, atd. - vedení předepsané evidence a administrativy, organizace účelného využívání lůžkové kapacity - zajišťování styku s bankou, provádění směnárenské činnosti - provádění inkasa valut a úvěrových karet.

Povolání je vykonáváno v hotelech, ubytovnách i v zařízeních kempinkového typu, v prostředích s minimem nepříznivých vlivů pracovního prostředí kromě práce ve směnách.

Nejpoužívanějšími pracovními prostředky jsou výpočetní technika, telefon, vlastní mluvené slovo.

Předpokladem pro výkon povolání je absolvování úplného středního vzdělání s maturitou nejlépe hotelové školy nebo jiného studijního oboru zaměřeného na hotely nebo cestovní ruch, jazykové znalosti, kultivovaný zjev a vystupování, schopnost jednat s lidmi, dobrá paměť, schopnost improvizovat, přesnost a spolehlivost.

Poptávka po tomto povolání je ovlivňována situací hotelů v jednotlivých městech.