Letecký mechanik
Úkolem leteckého mechanika je zajišťování bezpečného technického stavu letadel a vrtulníků. Pracovními činnostmi jsou - kontrola, čištění, údržba, seřizování, opravy a výměny jednotlivých zařízení jako např., kormidel, závěsů, regulátorů otáček, klimatizačního systému i celých pístových nebo tryskových motorů, popř. jejich jednotlivých součástí - provádění celkových technických prohlídek před odletem a po příletu letadla, technické ošetření letadla při jeho stání na odbavovací ploše (zajištění špalky, připojení pozemního zdroje, vizuální kontrola letadla zvnitřku i vnějšku, kontrola a dohuštění pneumatik, atd.), určování případných poruch a závad a jejich odstraňování - provádění zkoušek a oprav pístových i tryskových motorů - testování parametrů turboagregátů - provádění generálních oprav některých zařízení např. čerpadel a regulátorů otáček vč. jejich seřízení.
Povolání je vykonáváno v prostředí hangárů a dílen i přímo na letištní ploše, je třeba počítat s hlučností, nečistotami, mastnotou, s těžko přístupnými objekty práce, s vlivy měnícího se klimatu a se směnným provozem
Nejpoužívanějšími pracovními prostředky jsou klíče, šroubováky, maznice, pomocné přípravky, zkoušečky, měřidla a další měřicí a diagnostické přístroje a zařízení, vrtačky, soustruhy, startovací a další agregáty, šikovné ruce.
Předpokladem pro úspěšný výkon povolání je absolvování čtyřletého studijního oboru SOU s maturitou Letecký mechanik, technické myšlení, zručnost, rychlost úsudku, fyzická zdatnost, dobrý zrak a sluch.
Povolání, které je považováno za jedno z nejelitnějších řemesel, nepatří mezi příliš rozšířené, rozhodně ale není neperspektivní, je ale dost výběrovou záležitostí.